De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

In de huidige digitale wereld met veel dataverkeer is de bescherming van privacygegevens erg belangrijk. Om de privacy van inwoners optimaal te beschermen, werken we sinds 25 mei 2018 volgens de Europese wetgeving: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Diezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie.

Ook wij als gemeente moeten voldoen aan de AVG. Bij de bescherming van privacy gaat het vooral om het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Persoonsgegevens zijn alle gegevens over een persoon, dus bijvoorbeeld NAW-gegevens, e-mailadressen, burgerservicenummers (BSN) en IP-adressen.

Wat dit betekent voor u als inwoner

Als u gebruik maakt van diensten of producten van onze gemeente hebben wij gegevens van u nodig. Die verstrekt u bijvoorbeeld via een (aanvraag-)formulier op deze website, schriftelijk of telefonisch. Uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adresgegevens, telefoonnummer of e-mailadres. Wij moeten zorgvuldig met die gegevens omgaan. Daarnaast hebben inwoners met de wet meer rechten gekregen. Dat betekent dat u meer mag zeggen over uw eigen gegevens en wat daarmee gebeurt. 

Waarom wij deze gegevens van u vragen

Wij hebben (uw) persoonsgegevens bijvoorbeeld nodig voor:

  • Het uitvoeren van onze publiekrechtelijke taken zoals het beoordelen van uw aanvraag;
  • Het afhandelen van uw betaling;
  • Het verzenden van een nieuwsbrief over bijvoorbeeld een woningbouwproject;
  • Om u te kunnen bellen over uw aanvraag als dit nodig is;
  • Om u te informeren over wijzigingen van onze diensten en producten;
  • Om iets bij u af te leveren;
  • Als wij hiertoe wettelijk =verplicht zijn, bijvoorbeeld gegevens die wij nodig hebben voor de belastingaanslag.

Welke rechten u heeft

  • Recht op dataportabiliteit. Dit is het recht om persoonsgegevens over te dragen;
  • Recht op vergetelheid. Het recht om ‘vergeten’ te worden;
  • Recht op inzage. Dat is het recht van inwoners om de persoonsgegevens waarmee de gemeente werkt, in te zien;
  • Recht op rectificatie en aanvulling. Het recht om de persoonsgegevens te wijzigen;
  • Recht op beperking van de verwerking: Het recht om minder gegevens te laten verwerken;
  • Recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering. Oftewel, het recht op een menselijke blik bij besluiten;
  • Recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking.

Voor meer informatie over uw rechten onder de AVG verwijzen wij u naar de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Hier staat per recht beschreven wat dit recht precies inhoudt, inclusief vragen en antwoorden: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/rechten-van-betrokkenen

Hoe lang wij uw gegevens bewaren

Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de goede uitvoering van onzee taken en de naleving van onze wettelijke verplichtingen.

Gegevens delen met anderen

Wij verstrekken uw gegevens alleen aan andere organisaties als dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Als organisaties in opdracht van ons met uw gegevens werken, sluiten wij een overeenkomst met deze partij. In die overeenkomst staat dat zij vertrouwelijk met uw gegevens moeten omgaan. Wij blijven verantwoordelijk voor deze verwerkingen van uw persoonsgegevens.

Functionaris Gegevensbescherming (FG)

Elke gemeente is verplicht een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Deze persoon zorgt ervoor dat wij persoonsgegevens binnen onze gemeente op de juiste manier verwerken. En deze functionaris heeft de rol als adviseur. Ook is het in bepaalde gevallen mogelijk de FG te benaderen voor het beantwoorden van vragen en klachten over de verwerking van uw persoonsgegevens.

Onze FG

Per 1 mei 2020 is mr. R.R. de Vries door het college van burgemeester en wethouders aangewezen als FG van onze gemeente. Heeft u vragen aan onze FG? Deze kunt u stellen via het e-mailadres FG@nieuwkoop.nl.

Uw gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen. Ook kunt u een klacht of een bezwaar hierover indienen. U kunt zo'n verzoek (inzage, correctie, verwijdering, klacht of bezwaar) doen met onderstaand formulier. 

Persoonsgegevens inzien, corrigeren of wijzigen

Gegevens beveiligen

Wij nemen de bescherming van uw gegevens serieus en nemen maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Heeft u de indruk dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn? Denkt u dat wij zonder toestemming persoonsgegevens van een minderjarige hebben gebruikt? Of heeft u aanwijzingen van misbruik van deze gegevens? Kijk dan op onze pagina over datalekken om te zien wat u kunt doen. 

Vragen

Heeft u vragen over het gebruik van uw persoonsgegevens door ons als gemeente? Neem dan contact op met Judith de Jong- Kransse (privacy officer) via telefoonnummer 14 0172 of e-mail naar privacy@nieuwkoop.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?