Adresonderzoek

Wij controleren het adres waar u staat ingeschreven. Denken wij dat de inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) niet klopt? Dan doen wij onderzoek.

U schrijft zich altijd in op het adres waar u woont. Verandert uw adres? Geef dit dan door aan de gemeente. Wij zorgen ervoor dat de Basisregistratie Personen (BRP) klopt. Zo weten wij wie waar woont. Bij een noodsituatie kunnen wij u snel bereiken en informeren.

Hoe werkt een adresonderzoek?

Wij controleren of u woont op het adres waar u staat ingeschreven. Daarvoor nemen wij contact met u op via e-mail, telefoon of sociale media. We vragen u dan om uw verhuizing alsnog door te geven, of u stuurt informatie waarmee u laat zien dat uw inschrijving klopt.

Daarna sturen wij een brief naar het adres waar u staat ingeschreven. Reageert u niet op deze brief? Dan schrijven wij u uit de Basisregistratie Personen (BRP). Reageert u wel en stuurt u bijvoorbeeld extra bewijs mee? Dan kunnen wij bij u langskomen om te controleren of u daar echt woont. Wij komen dan zonder afspraak.

Levert u tijdens het onderzoek de juiste informatie aan of geeft u alsnog uw verhuizing door? Dan krijgt u geen boete. Stuurt u geen of te weinig informatie op? Dan passen wij uw inschrijving aan. Wij schrijven u in op een vermoedelijk nieuw adres of registreren u als ‘adres onbekend’.

Staat u niet goed ingeschreven? Dan kunt u een boete krijgen. Die is maximaal 325 euro. Een adresonderzoek duurt 12 weken. Soms is er meer tijd nodig.

Hoe ontvang ik berichten van onze gemeente?

Wij nemen op verschillende manieren contact met u op:

  • per post
  • per e-mail
  • telefonisch
  • via sociale media
  • met een huisbezoek

Wij sturen de post naar het adres waar u staat ingeschreven. Hebben wij reden om aan te nemen dat u ergens anders woont? Dan sturen wij de post ook naar dat adres.

Wijzigingen doorgeven

U woont nog op het adres waar u staat ingeschreven

U heeft bij onze brief een formulier ontvangen. Vul dit formulier in, zet uw handtekening en voeg een kopie toe van uw geldige legitimatiebewijs. Stuur alles naar:

Gemeente Nieuwkoop
Team Kwaliteit BRP, Onderdeel Adresonderzoek
Antwoordnummer 31004
2460 VB TER AAR

U bent verhuisd binnen onze gemeente

Geef uw verhuizing zo snel mogelijk door op 'Verhuizing doorgeven' de stappen te volgen. U kunt uw verhuizing ook per post doorgeven. Stuur uw melding dan naar:

Gemeente Nieuwkoop
Team Migratie
Antwoordnummer 31004
2460 VB TER AAR

U bent verhuisd naar een andere gemeente

Geef uw verhuizing zo snel mogelijk door bij uw nieuwe gemeente.

U bent verhuisd naar het buitenland

U kunt uw vertrek naar het buitenland op drie manieren doorgeven.

  • Melden door te kijken op 'emigreren' en de stappen te volgen.
  • U kunt ook een brief sturen naar:

    Gemeente Nieuwkoop
    Team Migratie
    Antwoordnummer 31004
    2460 VB TER AAR

  • Of stuur een e-mail naar info@nieuwkoop.nl

Beslissing

Woont u op het adres waar u bent ingeschreven? Dan sluiten wij het onderzoek af. U ontvangt hierover een bericht.

Reageert u niet op de brieven en e-mails van ons? Dan schrijven wij u uit de Basisregistratie Personen (BRP). De datum van uitschrijving is de datum van de brief waarin wij het voornemen aankondigen. Wij registreren u dan als 'Vertrokken Onbekend Waarheen' (VOW).

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst krijgen automatisch bericht van uw uitschrijving.

Vertrekt u zonder uw verhuizing zelf door te geven? Dan heeft dat gevolgen:

  • U krijgt geen toeslagen en kinderbijslag meer.
  • Uw ziektekostenverzekering stopt.
  • U kunt geen paspoort meer aanvragen.
  • U heeft geen recht meer op een uitkering of andere overheidsvoorzieningen.
  • Uw DigiD wordt geblokkeerd.

Ik ben VOW-uitgeschreven, hoe schrijf ik mij opnieuw in?

Pagina moet gemaakt worden.

Ben ik verplicht informatie te geven aan de gemeente?

U staat ingeschreven op het adres waar u echt woont. U geeft ons informatie over uw adres. Dat is wettelijk verplicht en zo helpt u mee om de administratie kloppend te houden.

Kan ik de status van het onderzoek opvragen?

Vanwege de bescherming op privacy delen wij niet zomaar informatie. U kunt de publicaties lezen in Nieuwkoops Nieuws.

 

Ik was niet thuis bij het huisbezoek. Wat kan ik doen?

U kunt niks doen. Onze controleurs komen meerdere keren bij u langs. Zij doen dit zonder afspraak, op verschillende dagen en tijdstippen.

Mijn zorgverzekering stopt. Wat kan ik doen?

Na het adresonderzoek kan uw zorgverzekeraar zelf ook een onderzoek starten. Wij hebben daar geen invloed op. Geef uw verhuizing door of neem contact op met uw zorgverzekeraar om dit op te lossen.

Waarom is een adresonderzoek gestart?

Wij vermoeden dat u niet woont op het adres waar u staat ingeschreven. Wij geven niet door wie het onderzoek heeft aangevraagd.

Ik ben onterecht uitgeschreven. Wat kan ik doen?

Kom dan langs bij ons. Wij schrijven u opnieuw in als blijkt dat u op het adres woont.

Ik ben het niet eens met mijn uitschrijving. Wat kan ik doen?

U kunt bezwaar maken. Doe dat binnen zes weken nadat wij de beslissing hebben bekendgemaakt.

Ik heb geen voornemensbrief ontvangen. Wat kan ik doen?

Controleer uw mailbox. Wij sturen onze brieven ook per e-mail.

Waarom kan ik geen DigiD aanvragen?

U kunt pas weer een DigiD aanvragen als uw adres klopt in de Basisregistratie Personen (BRP). Is uw adres nog niet goed geregistreerd? Dan lukt het niet om in te loggen.

Ik wil mijn verhuizing doorgeven, maar ik kan niet inloggen. Wat nu?

Geef uw verhuizing dan per post door. Stuur uw melding naar:

Gemeente Nieuwkoop
Team Migratie
Antwoordnummer 31004
2460 VB TER AAR