Adresonderzoek

Wij controleren het adres waarop u bent ingeschreven. Bij vermoeden van een fout in de inschrijving starten wij een onderzoek.

U schrijft zich altijd in op het adres waar u woont. Verandert uw adres? Geef het nieuwe adres door aan ons. Wij zorgen ervoor dat de Basisregistratie Personen (BRP) juist is. Bij een noodsituatie kunnen wij u snel bereiken en informeren.

Hoe werkt een adresonderzoek?

Wij controleren of u woont op het adres waar u staat ingeschreven. Daarvoor nemen wij contact met u op via e-mail, telefoon of sociale media. We vragen u om uw verhuizing alsnog door te geven, of u stuurt informatie waarmee u laat zien dat uw inschrijving klopt.

Daarna sturen wij een brief naar het adres waar u staat ingeschreven. Als u niet op deze brief reageert, wordt u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP). Reageert u wel en stuurt u bijvoorbeeld extra bewijs mee? In dat geval kunnen wij bij u langskomen om te controleren of u daadwerkelijk op dat adres woont. Een huisbezoek gebeurt zonder afspraak.

Levert u tijdens het onderzoek de juiste informatie aan of geeft u alsnog uw verhuizing door, volgt er geen boete. Stuurt u geen of te weinig informatie op? Dan passen wij uw inschrijving aan. Wij schrijven u in op een vermoedelijk nieuw adres of registreren u als ‘adres onbekend’.

Bij een onjuiste inschrijving in de Basisregistratie Personen volgt mogelijk een boete van maximaal 180 euro. Een adresonderzoek duurt ongeveer 12 weken.

Hoe ontvang ik berichten van onze gemeente?

Wij nemen op verschillende manieren contact met u op:

  • per post
  • per e-mail
  • telefonisch
  • via sociale media
  • met een huisbezoek

Wij sturen post naar het adres waarop u bent ingeschreven. Bij een vermoeden van verblijf op een ander adres gaat de post ook naar dat adres.

Wijzigingen doorgeven

U woont nog op het adres waar u staat ingeschreven

Neem zo snel mogelijk contact met ons op en maak een afspraak via Activiteit(en) | Gemeente Nieuwkoop. Kies voor het product 'adresonderzoek' en neem uw huurcontract/koopcontract/verklaring van inwoning mee.

U bent verhuisd binnen onze gemeente

Geef uw verhuizing zo snel mogelijk door op 'Verhuizing doorgeven' de stappen te volgen. U kunt uw verhuizing ook per post doorgeven. Stuur uw melding dan naar:

Gemeente Nieuwkoop
Team Migratie
Antwoordnummer 31004
2460 VB TER AAR

U bent verhuisd naar een andere gemeente

Geef uw verhuizing zo snel mogelijk door bij uw nieuwe gemeente.

U bent verhuisd naar het buitenland

U kunt uw vertrek naar het buitenland op drie manieren doorgeven.

  • Melden door te kijken op 'emigreren' en de stappen te volgen.
  • U kunt ook een brief sturen naar:

    Gemeente Nieuwkoop
    Team Migratie
    Antwoordnummer 31004
    2460 VB TER AAR

  • Of stuur een e-mail naar info@nieuwkoop.nl. Vergeet niet uw kopie identiteitsbewijs mee te sturen.

Beslissing

Als u daadwerkelijk op het ingeschreven adres woont, sluiten wij het onderzoek af. U ontvangt hierover bericht.

Bij geen reactie op brieven of e-mails volgt uitschrijving uit de Basisregistratie Personen (BRP). De datum van uitschrijving is de datum van de brief waarin wij het voornemen aankondigen. Wij registreren u als 'Vertrokken Onbekend Waarheen' (VOW).

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst krijgen automatisch bericht van uw uitschrijving.

Vertrekt u zonder uw verhuizing zelf door te geven? Dan heeft dat gevolgen:

  • U krijgt geen toeslagen en kinderbijslag meer.
  • Uw ziektekostenverzekering stopt.
  • U kunt geen paspoort meer aanvragen.
  • U heeft geen recht meer op een uitkering of andere overheidsvoorzieningen.
  • Uw DigiD wordt geblokkeerd.

Ik ben VOW-uitgeschreven, hoe schrijf ik mij opnieuw in?

Maak een afspraak om in persoon aangifte te doen. Een afspraak maken kan digitaal via Activiteit(en) | Gemeente Nieuwkoop, kies voor 'vestiging buitenland' of telefonisch 14 0172.

Ben ik verplicht informatie te geven aan de gemeente?

U staat ingeschreven op het adres waar u woont. Aangifte van verhuizing is een wettelijke verplichting en zo helpt u mee om de administratie juist te houden.

Kan ik de status van het onderzoek opvragen?

Vanwege de bescherming op privacy delen wij niet zomaar informatie. U kunt de publicaties lezen in Nieuwkoop Nieuws.

 

Mijn zorgverzekering stopt. Wat kan ik doen?

Na het adresonderzoek kan uw zorgverzekeraar zelf ook een onderzoek starten. Wij hebben daar geen invloed op. Geef uw verhuizing door of neem contact op met uw zorgverzekeraar om dit op te lossen.

Waarom is een adresonderzoek gestart?

Wij vermoeden dat u niet woont op het adres waar u staat ingeschreven. Wij geven niet door wie het onderzoek heeft aangevraagd.

Waarom kan ik geen DigiD aanvragen?

U kunt pas weer een DigiD aanvragen als uw adres klopt in de Basisregistratie Personen (BRP). Is uw adres nog niet goed geregistreerd? Zolang dat niet het geval is, lukt inloggen niet.