Het aantal elektrische voertuigen in onze gemeente neemt toe. Als gemeente juichen wij deze ontwikkeling toe. Het faciliteren van elektrisch rijden past hierbij. Wij gaan een proef starten met de verlengde private huisaansluiting (VPA) als alternatieve laadoplossing.

Wat is een VPA?

Een VPA is een laadpaal die is aangesloten op de meterkast van de rijder en op eigen terrein van de rijder is geplaatst. Het elektrische voertuig staat in de openbare ruimte geparkeerd en wordt met een laadkabel opgeladen.

Om gevaarlijke situaties te voorkomen, start de gemeente een proef met kabelgoottegels. Dit is een tegel met een uitsparing en rubber afdekstrip waarin een kabel makkelijk weggelegd kan worden. Door het plaatsen van deze tegels komt de laadkabel verzonken in het trottoir te liggen en dit voorkomt (struikel)gevaar.

Bij een VPA wordt er geen parkeerplaats gereserveerd voor het elektrisch voertuig. Als de plek beschikbaar is kan de rijder hier laden, als de plek bezet is dan moet de rijder op een ander moment laden.

Voorwaarden deelname proef

De proef biedt maximaal 15 deelnemers tijdens een periode van een jaar de kans ervaring op te doen met de VPA en de kabelgoottegel. De gemeente Nieuwkoop hanteert daarbij de volgende voorwaarden:

  • De aanvrager wekt zelf stroom op en wil deze stroom gebruiken om het elektrische voertuig op te laden.
  • De aanvrager is in het bezit van een elektrisch voertuig of krijgt nog dit jaar (uiterlijk 31 december 2022) de beschikking over een elektrisch voertuig.
  • De parkeerplaats tegenover de voor- of achterdeur grenst gelijk aan de stoep. Dus niet aan een gras- of groenstrook, weg of fietspad.
  • Het oplaadpunt kan veilig op eigen terrein staan.
  • De oplaadkabel is in goede staat. Daar is de aanvrager zelf voor verantwoordelijk.
  • De parkeerplaats, waar de auto oplaadt, blijft onderdeel van de openbare ruimte. De aanvrager krijgt met de toestemming voor de VPA geen exclusief recht op het gebruik van deze parkeerplaats. Dit betekent dat iedereen hier kan parkeren.
  • Na het laden dient de oplaadkabel opgeborgen te worden op eigen terrein.
  • De gemeente betaalt de kabelgoottegels, zorgt voor de aanleg en blijft eigenaar.
  • Voor deelname aan de proef worden geen kosten in rekening gebracht bij de aanvrager.
  • Bij deelname aan de proef worden de omwonenden per brief door de gemeente geïnformeerd.
  • Als de aanvrager op eigen terrein kan laden, komt hij/zij niet in aanmerking voor een kabelgoottegel.
  • De gemeente kan de proef zonder opgaaf van reden op elk moment beëindigen en de kabelgoot verwijderen.
  • Tijdens de proef of voorafgaand aan de proef heeft de aanvrager geen publieke laadpaal aangevraagd bij een van onze marktpartijen.
  • Aan de proef kunnen maximaal 15 deelnemers deelnemen op basis van wie het eerst komt. Vol=Vol.

Tot slot

De proef start zodra alle kabelgoten zijn aangelegd bij de vijftien deelnemers. Gedurende de proef worden ervaringen gemonitord. Na afloop volgt er een evaluatie en beoordelen we of en in welke vorm de VPA als alternatieve laadoplossing wordt voortgezet.

Hoe deelnemen?

Inmiddels hebben zich 15 deelnemers gemeld. Aanmelden voor de proef is daarom niet meer mogelijk.