Ben jij een doener en verbinder op het gebied van economie? Ben je op zoek naar een dynamische baan, met veel eigen verantwoordelijkheid en werk jij graag in een organisatie met korte lijnen en kernwaarden als doelgerichtheid en lef? Dan ben jij de nieuwe collega die wij zoeken!

Wat ga je doen?

Als beleidsmedewerker Economische Zaken adviseer jij het college op diverse en uiteenlopende economische onderwerpen die bijdragen aan een sterke economie voor vitale dorpen in onze gemeente. Hierbij kun je denken aan advisering over de ‘nieuwe economie’ en banen van de toekomst. Zoals de overgang naar circulaire economie, groene energie en web gebaseerde diensten. Hiertoe ga je met onze (nieuwe, jonge) ondernemers in gesprek. Ook denk je mee over ontwikkelingen binnen de regio Holland Rijnland en weet je deze te vertalen naar de mogelijkheden voor ontwikkeling in Nieuwkoop en de lokale ondernemers.

In deze functie ben je naast beleidsmedewerker ook accountmanager bedrijven. 

Als accountmanager onderhoud je proactief contact met ondernemers, signaleer je trends en ontwikkelingen en ben je toegankelijk. Je informeert ondernemers over plannen en ontwikkelingen in de gemeente en werkt tegelijkertijd aan de samenwerking tussen de verenigingen (vertegenwoordigers van de ondernemers) en de gemeente. Je werkt actief aan het opbouwen van je netwerk.

Wat breng je mee?

  • Hbo/wo werk- en denk niveau;
  • Omdat het een ‘ondernemende’ functie betreft, is zelfstandigheid belangrijk;
  • Je bent representatief en je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel in woord als schrift;
  • Ervaring met een gemeentelijke organisatie is een pré;
  • Je bent resultaatgericht en ben in staat te werken aan de doelen uit het collegeprogramma;
  • Netwerken gaat jou gemakkelijk af;
  • Je politiek-bestuurlijke sensitiviteit is goed ontwikkeld;
  • Je kunt strategisch meedenken over de economische ontwikkeling in de gemeente en regio;

Verder herkennen wij in jou onze kernwaarden:

Dichtbij: Je voelt je verbonden met Nieuwkoop, je weet wat er speelt, bent bereikbaar en toegankelijk.

Doelgericht: Je neemt verantwoordelijkheid en zoekt uitdaging, stimuleert anderen om een doel te behalen en zet kritiek om in beter presteren.

Lef: Je experimenteert, staat open voor nieuwe ideeën en durft anders te denken en je uit te spreken.

Wat bieden wij?

  • Wij bieden je een salaris van max € 5.009,- bruto per maand (salaristabel januari 2023, functieschaal 10) voor 36 uur per week. Inschaling is afhankelijk van je opleiding en werkervaring.  
  • We kennen een Individueel Keuzebudget van 17,05% die je kunt besteden aan kopen van extra verlofuren of opleiding of je laat het uitbetalen.
  • Je ontvangt moderne apparatuur zodat je tijd- en plaats-onafhankelijk kunt werken.
  • We zijn in meerdere opzichten bereid te investeren in je verder ontwikkeling.

Daarnaast: 

  • Werken de collega’s van de afdeling op dinsdag op kantoor.
  • Is de onderlinge betrokkenheid groot.
  • Spreken we waardering uit en tonen interesse in elkaar.
  • Voeren we BILA’s en evaluatiegesprekken met elkaar om aangehaakt te blijven.
  • Ervaren collega’s bij Nieuwkoop een goede werk- en privébalans, dit mede door het
    hybride / flexibel werken en de vrijheid om invulling te geven aan je eigen werkzaamheden.
  • Hebben we een actieve Personeelsvereniging waarvoor je maandelijks een kleine bijdrage betaalt. Iedere maand organiseren zij allerlei leuke activiteiten, denk aan een tennisclinic, kookworkshop, bezoek aan een musical etc. Deelname is niet verplicht, maar heel leuk om deel te nemen en zo andere collega’s te leren kennen.
  • Is er jaarlijks een team/afdelingsuitje en een organisatiebijeenkomst.

Wie zijn wij?

De gemeente Nieuwkoop heeft ruim 29.000 inwoners, bestaat uit dertien kernen en ligt centraal in het Groene Hart tussen de steden Amsterdam, Utrecht en Leiden. We zijn groot genoeg voor uitdagende projecten maar ook klein genoeg om die slagvaardig aan te pakken. Bij ons zijn de lijnen kort, je adviseert rechtstreeks aan het management en het bestuur (burgemeester en wethouders) en je kent de meeste van je collega’s. Dit maakt dat er echt een gevoel is ‘het samen te doen’.

Onze ambities

Onze ambities zijn vastgelegd in het collegeprogramma 2022-2026 met als titel ‘Aan de slag met Nieuwkoop’, met lef uitvoeren en kunnen we samenvatten als werken aan een ‘sterke economie voor vitale dorpen’.

Denk daarbij aan een gezonde, sterke en bruisende lokale economie, onder andere door het versterken van (water)recreatie en toerisme. Maar ook vitale, krachtige en gezellige dorpscentra met een goed voorzieningenniveau en concentratie van detailhandels- en bedrijfsactiviteiten in de dorpscentra en op bedrijventerreinen. Verder gaan we (nog) meer samenwerken met de ondernemers om kennis en kunde te delen en stimuleren we ook dat ondernemers onderling meer samenwerken en hun kennis inzetten ten bate van de samenleving. Vanuit de landbouwtransitie werken we aan een toekomstbestendige agrarische sector met aanvullende economische verdienmodellen.

Jouw plek in de organisatie

Het team Ruimte & Economie is één van de drie teams binnen de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondbedrijf. De afdeling functioneert binnen een dynamisch krachtenveld en werkt met en voor veel partijen: het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, inwoners, lokale ondernemers, woningbouwcorporaties, dorpsraden, belangenverenigingen en niet in de laatste plaats overheidsinstanties (provincie, regio, waterschappen). Binnen het team werk je samen met twee collega’s aan de ambities op het gebied van economie.

Meer informatie?

Vragen over de functie kun je stellen aan Erik Strating (teamleider). Vragen over de procedure en arbeidsvoorwaarden kun je stellen aan Stephanie Klaarmond  (P&O adviseur). Je kunt ons bellen op tel. nr. 14 0172.

Heb je interesse?

Ben jij de collega waar wij naar zoeken? Stuur dan je brief met motivatie en CV via de website www.werkeninhetwesten.nl(externe link).