Net als in 2022 kunnen huishoudens met een laag inkomen weer een eenmalige energietoeslag krijgen. Dit jaar is inkomensgrens verhoogd. Huishoudens met een inkomen dat ligt tussen de 120 en 130 procent van de bijstandsnorm kunnen vanaf 8 januari 2024 ook de energietoeslag 2023 aanvragen. De hoogte van de toeslag is voor deze huishoudens lager. Ook dit jaar voert de gemeente Alphen aan den Rijn deze regeling voor ons uit.

Automatisch ontvangen

Veel inwoners hebben het bedrag eind 2023 automatisch op hun rekening ontvangen. Dit zijn de huishoudens waarvan het inkomen al bij de gemeente bekend was. Heeft u de toeslag niet automatisch ontvangen? En denkt u wel in aanmerking te komen voor de toeslag? Dan kunt u vanaf 8 januari 2024 een aanvraag doen.

Hoogte en voorwaarden

Voor huishoudens met een inkomen tot 120 procent van de bijstandsnorm bedraagt de toeslag eenmalig € 1.300 per huishouden. Huishoudens met een inkomen tussen de 120 en 130 procent van de bijstandsnorm krijgen € 500.

U krijgt de energietoeslag als u voldoet aan al deze voorwaarden:

  • U heeft een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijft rechtmatig in Nederland. 
  • U betaalt de energiekosten van uw woonadres. 
  • Uw inkomen is niet hoger dan 130 procent van het voor u geldende sociaal minimum. 
Inkomensgrens tot 120 procent per maand exclusief vakantietoeslag
Gezin21 jaar tot AOW-leeftijdAOW-leeftijd
Alleenstaand€ 1.363,06€ 1.516,97
Samenwonend/getrouwd€ 1.947,22€ 2.060,21
Inkomensgrens tot 130 procent per maand exclusief vakantietoeslag
Gezin21 jaar tot AOW-leeftijdAOW-leeftijd
Alleenstaand€ 1.476,64€ 1.643,38
Samenwonend/getrouwd€ 2.109,48€ 2.231,89

Genoemde bedragen zijn een indicatie. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Heeft u recht op studiefinanciering? Dan kunt u de energietoeslag niet bij de gemeente aanvragen. U doet de aanvraag bij DUO. 

Aanvragen

Heeft u in januari 2024 nog geen energietoeslag 2023 ontvangen? Of valt u onder doelgroep met een inkomen tussen de 120 en 130 procent van de bijstandsnorm? Dan kunt u vanaf 8 januari 2024 zelf de energietoeslag 2023 aanvragen.

U vraagt de toeslag online aan. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Zorg dat u de benodigde bijlagen bij de hand heeft. 

Energietoeslag aanvragen(externe link)

Heeft u een partner? Dan vragen wij u bij het aanvraagformulier een partnerverklaring te uploaden. U kunt hiervoor de voorbeeldtekst(externe link) van de gemeente Alphen aan den Rijn gebruiken. 

Bijlagen bij de aanvraag

In het aanvraagformulier vragen we u om gegevens van u en uw eventuele partner. Zoals uw woonsituatie en inkomen. Wij vragen u de volgende bijlagen toe te voegen. Zorg dat u deze vast bij de hand heeft. 

  • Kopie geldig paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument van uzelf en uw (eventuele) partner.
  • Bewijs van het maandinkomen (uitkering, salaris, pensioen, alimentatie, kamerverhuur) van u en uw (eventuele) partner. Let op: dit moet een maandinkomen in 2023 zijn, maar het hoeft niet de laatste maand te zijn. 
  • Bewijsstuk dat u toegelaten bent tot de WSNP (indien van toepassing).
  • Kopie bankafschrift of bankpas met daarop duidelijk zichtbaar naam en rekeningnummer.
  • Bewijsstuk waaruit blijkt dat u de energiekosten betaalt.
  • Verklaring van uw partner (indien van toepassing).

Meer informatie

Heeft u vragen over de energietoeslag 2023? Neem dan contact op met het Serviceplein. Bel naar 14 0172 en kies voor optie 1. Of stuur een e-mail naar energietoeslag@alphenaandenrijn.nl.

Medewerkers van het Serviceplein kunnen bij de aanvraag en achteraf uw gegevens controleren. Ook mogen medewerkers van het Serviceplein bij andere instanties informatie over u en uw partner opvragen die relevant is voor de regeling. Zo kan het Serviceplein controleren of u recht heeft op de energietoeslag 2023.

Hulp bij aanvraag

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Dan kunt u contact opnemen met het Servicepluspunt via telefoonnummer 0172 575 909 of stuur een bericht naar info@servicepluspunt-nieuwkoop.nl. U kunt ook( zonder afspraak) langs komen tijdens het inloopspreekuur van het Servicepluspunt.   

Inloopspreekuur Ter Aar
Iedere maandagochtend van 10.00 tot 12.00 uur, Wilgenpad 1 in Ter Aar.

Inloopspreekuur Nieuwkoop
Iedere woensdag van 10.00 uur tot 12.30 uur, Achterweg 2b in Nieuwkoop.

Hulp bij uw financiën  

Heeft u moeite om rond te komen? Neem dan contact op met de Helpdesk Geldzaken. Bel naar 14 0172 of stuur een mail naar helpdeskgeldzaken@alphenaandenrijn.nl. Op www.alphenaandenrijn.nl(externe link) staat meer informatie over de Helpdesk Geldzaken.  

Wilt u weten hoe u er financieel voorstaat? Doe dan op www.geldfit.nl(externe link) de online Geldfit-test. De test geeft direct inzicht in uw financiële situatie. De test is anoniem en biedt gerichte hulp. Ook kunt u op deze website ontdekken of u geen geld laat liggen via de potjes-check. 

Verlagen energierekening

Op www.duurzaam-nieuwkoop.nl/energiebesparen(externe link) vindt u handige tips om uw energierekening te verlagen. U kunt ook een afspraak maken voor een gratis adviesgesprek met onze energiecoaches via duurzaam-nieuwkoop.nl/energiecoaches(externe link)